Rallycross powoli zdobywa zaufanie coraz większego grona kibiców sportów samochodowych. Ten widowiskowy sport gromadzi to, co najlepsze z rajdów i wyścigów. Na niedużym torze o długości około 1 km zawodnicy mają do pokonania krętą trasę o nawierzchni mieszanej. Główna różnica polega na tym, że w rallycrossie wszyscy startują w grupach. Czas uzyskany podczas przejazdów też jest ważny, jednak najważniejszym elementem jest być pierwszym na mecie przed konkurentami.
Prezentacja zawodów Rallycross przez motobic.tv:
Specjalnie przygotowany tor, który chroni zarówno kibiców jak i zawodników umożliwia dopuszczenie do zawodów niezwykle rozbudowanych maszyn. Konstrukcje najmocniejszej dywizji 1 tylko z nazwy przypominają seryjne odpowiedniki. Poszerzone i w pełni plastikowe nadwozia, ogromne turbiny, stały napęd na cztery koła to tylko ułamek z przeróbek, jakim zostały poddane te maszyny.
Podczas wyścigu, dodatkową ciekawostką jest dozwolony kontakt pomiędzy ścigającymi się samochodami. Poza szybkością kierowcy muszą wykazać się umiejętnością jazdy w grupie. Gdy sześć aut jednocześnie wjeżdża w jeden zakręt, publiczność wstaje z wrażenia. Zdarzają się sytuacje, że wszystkie auta opuszczają trasę i lepszy jest, kto szybciej wróci na właściwy tor. Nad czystością walki czuwają sędziowie, jednak stłuczki i wypadki to codzienność zawodów rallycross. Serwisy dysponują ogromną liczbą części zamiennych, dlatego że wszyscy liczą się z możliwością wymiany niemal każdego elementu narażonego na zniszczenie podczas kontaktowej jazdy.
Mimo że zawody bardziej przypominają wyścigi, nie brakuje tutaj rajdowych akcentów. Oprócz nawierzchni szutrowej, która jest obowiązkowa na wszystkich torach, na niektórych obiektach można spotkać hopki, podpicia, zjazdy oraz podjazdy. Dużym plusem rallycrossu jest łatwość w odbiorze. Kibice niemal przez cały czas widzą przebieg rywalizacji, a zwycięzcę widać od razu. Park serwisowy zlokalizowany jest tuż obok toru. W przerwach pomiędzy biegami można zobaczyć pracę serwisu, przyjrzeć się tym ekstremalnym konstrukcjom oraz zdobyć autografy kierowców.
Cechy zawodów Rallycross
- niezwykle widowiskowe wyścigi samochodowe - dwa dni szalonej jazdy - trzy dywizje - auta z mocą ponad 500 koni mechanicznych
- pokazowe przejazdy - park maszyn tuż obok toru - miejsca kempingowe dla kibiców - prezentacje historycznych aut sportowych
Więcej informacji o Rallycrossie na stronach:
rallycross-news.pl
rallycross.pl
Jak zacząć się ścigać?
KJS-Rallycross wywodzi się z popularnych "Szayowozów". Uczestnicy startują na torze w Słomczynie według uproszczonych zasad znanych z Rallycrossu. Aby wystartować wystarczy mieć ukończone 16 lat i dużo sportowego zapału. Prawo jazdy nie jest potrzebne, aby zacząć się ścigać.
Zainteresowanych zapraszamy na spotkania Sekcji Młodych Automobilklubu Rzemieślnik w każdy poniedziałek od godz. 16.00 przy ulicy Żytniej 46 w Warszawie. Na miejscu można uzyskać szczegółowe informacje dotyczące zasad startu, wymogów technicznych jaki i bezpieczeństwa pojazdu.
DŁUGOŚĆ - 1093 m DŁUGOŚĆ Z JOKER LAPEM - 1197 M. SZEROKOŚĆ - 12- 16 m NAWIERZCHNIA UTWARDZONA (ASFALT, BETON) - 48% NAWIERCHNIA SZUTROWA - 52% DŁUGOŚĆ PROSTEJ STARTOWEJ - 210 m